de 12 volière vragen van Theo

De Volière van Theo Huis in het Veld in 12 vragen.

"Spitsstaartjes van Theo Huis in het Veld"

Ik ben Theo Huis in 't Veld en ik ben 78 jaar, bijna 79. Ik ben getrouwd met Tineke Huis in 't Veld-Linthorst. We zijn al 56 jaar getrouwd en hebben twee kinderen, een zoon en een dochter. Helaas hebben de kinderen niet dezelfde hobby als ik. Ze hebben wel altijd veel interesse getoond, maar hebben er zelf geen tijd voor. Mijn zoon is wel een tijdje jeugdlid geweest. Hoewel we van huis uit katholiek zijn, zijn we niet meer actief religieus. We geloven in wat we zelf denken.

Op dit moment heb ik kanaries, spitsstaarten, rijsvogels, ceresamadines, zilverbekjes en een gouldamadine. Ik houd al vogels sinds ons huwelijk, dus al 56 jaar. We zijn begonnen met kanaries en later zijn we overgestapt op tropische vogels, waar ik altijd bij gebleven ben. Ik heb verschillende soorten gehad, maar niet alles kan bij elkaar gehouden worden.

De liefde voor de vogelhouderij heb ik van huis uit meegekregen. Mijn broer had duiven en fazanten, en een andere broer had grote parkieten. Die laatste broer maakte ook kweek- en kamerkooien. Zijn bedrijf stond lange tijd in een boekje met advertenties, genaamd Gehu kooien. Dat boekje bestaat nu niet meer, maar het bedrijf wordt nog steeds gerund door zijn zoon. Het houden van vogels zat dus al in de familie, en het leek me ook leuk om ermee te beginnen. De keuze van de vogels werd bepaald door de beschikbare ruimte die ik had, dus koos ik voor kanaries, waarvan er vroeger veel kwekers waren. De vogelverenigingen waren eigenlijk allemaal kanarieverenigingen. Zo is de Cannenburgh ook oorspronkelijk begonnen als kanarievereniging. In de loop der jaren heb ik ook andere vogels gehouden, zoals tropische vogels en parkieten.

Ik doe al 56 jaar mee aan tentoonstellingen. Ik heb veel prijzen gewonnen en heb zo'n beetje alles meegemaakt. Voor mij is er niet veel nieuws meer. Ik ben ook lange tijd voorzitter geweest van de Cannenburgh en begon als tweede voorzitter onder Schepop. Gerrit van der Wal was ongeveer één jaar voorzitter, maar kon vaak 's avonds niet. Toen heb ik het van hem overgenomen. Ik heb met veel verschillende mensen in het bestuur gezeten en over het algemeen kon ik goed met hen samenwerken.

Vogels houden is een leuke hobby en tijdverdrijf. Het leukste is om de jonge vogels op te zien groeien. Ik heb met het houden van vogels veel prijzen behaald. Ik heb meegedaan aan onze eigen tentoonstelling, kleine kringen en het district. De Nederlandse kampioenschappen waren destijds te ver weg, ze werden gehouden in Breda.

Dit jaar heb ik nog geen jonge vogels gekweekt. Ik heb wel al eens eieren gehad, maar die waren onbevrucht. Ik hoop dit jaar nog wel te gaan kweken, maar ik houd het aantal vogels beperkt. Ik geef ze dagelijks eivoer, een goed zaadmengsel en schoon water. Ook maak ik regelmatig de hokken schoon. 's Ochtends doe ik schoon badwater erin, dat kost een kwartiertje werk. 's Avonds ben ik een half uurtje bezig met het bijvullen van zaad en eivoer. Soms ben ik een hele dag bezig met het schoonmaken van de hokken.

Ik heb ook iets bijzonders meegemaakt. Het is me gelukt om bastaarden te kweken van een spitsstaart en een zilverbekje. Dat was toch wel iets bijzonders. Helaas heb ik ook minder leuke dingen meegemaakt, zoals het overlijden van mensen van de vereniging waarmee ik het goed kon vinden.

Ik vind het erg leuk dat de vereniging nog steeds bestaat, maar ik ben blij dat ik geen voorzitter meer ben. Het werd me te zwaar. Ik vind het nog steeds leuk om actief betrokken te zijn, maar ik vind het ook fijn dat ik nu "nee" kan zeggen. Als er dit jaar weer een tentoonstelling wordt georganiseerd en ik jonge vogels heb die ik kan insturen, zal ik zeker weer meedoen.